Deprinderea capacităţii de a vorbi la copiii hipoacuzici: în trecut şi astăzi

În trecut! Copiii cu afecţiuni ale auzului erau încadraţi relativ târziu în programe de terapie a vorbirii şi auzului. Aparatele auditive aveau performanţe slabe. Implanturi cohleare nu existau la acea vreme. Dacă afecţiunea auzului era gravă, progresele în ceea ce priveşte vorbirea erau mai degrabă modeste. Terapeuţii exersau împreună cu copiii în faţa oglinzii şi făceau uz de diferite metode tactile, adică evitau, complet sau parţial, abordarea acustică a vorbirii, pentru că nu producea rezultate. Astfel au ales metoda vizuală (câteodată și pe cea tactilă) pentru controlul și îmbunătățirea vorbirii. Acest lucru era valabil și în cazul citirii de pe Read more…

Going the extra mile: provocarea studenților cu nevoi speciale

Așa cum observa cu decenii în urmă Mucchielli (1982), un pedagog ales este cel care știe să se servească de și să servească sistemul motivațional al persoanei. Sintetizând perspectiva umanistă a educației, Lungu și Iacob (2008) conturează implicațiile pentru educație ale teoriei nevoilor umane conceptualizată de Maslow, concentrându-se pe ideea că, indivizii aflați în stadiul satisfacerii trebuințelor de dezvoltare vor fi clar animați de forțele de maximizare a abilităților personale în obținerea de noi succese. Rolul profesorului, conform perspectivei umaniste, este, așadar, de a facilita manifestarea motivației de dezvoltare a educabililor prin implicarea activă în sarcini cât mai atractive și Read more…

Apel: Stop „școala online”! Redeschideți sălile de clasă!

„Școala online” – un pseudo-act educațional Împreună cu alte 25 de asociații am remis astăzi ministerului Educației un memoriu prin care solicităm reluarea activității în școli în viitorul an școlar și oprirea așa-zisei „școli online”. Memoriul, pe care îl găsiți integral aici [actualizare 3 august 2020: răspunsul MEC], a fost inițiat de organizația noastră și la forma sa finală au contribuit colegi din asociațiile de părinți, de profesori și mai ales din asociații de reprezentare a intereselor copiilor cu cerințe educaționale speciale, de departe cei mai afectați de închiderea școlilor începând cu perioada stării de urgență. În memoriu, remis și președinților Read more…

Patru studii despre efectele computerului asupra procesului de învățare (rezumat)

Malamud, Ofer, Pop-Eleches, Cristian (2011), Home Computer Use and the Development of Human Capital, The Quarterly Journal of Economics 126, 987-1027 Articolul folosește regresia discontinuă pentru a estima efectele folosirii calculatorului acasă asupra dezvoltării capitalului uman al copiilor și adolescenților participanți într-un program în care li se acordă calculatoare personale, în România. Multe programe guvernamentale și ale organizațiilor neguvernamentale încearcă să reducă disparitățile mari existente în ceea ce privește deținerea unui calculator personal de către elevi și tineri. În țări din America de Sud programe ca „Un laptop pentru fiecare copil” s-au bucurat de mare publicitate și eforturi financiare considerabile, Read more…

Locuri distincte la liceu alocate pentru elevii cu cerințe educaționale speciale

Elevii cu cerințe educaționale speciale care au absolvit clasa a VIII-a în școlile de masă și în școlile speciale vor avea alocate locuri distincte la licee și școli profesionale, peste numărul de locuri din unitățile respective de învățământ, potrivit unui ordin emis vineri de ministrul Educației, Monica Anisie. Potrivit Ministerului Educației Naționale, repartizarea candidaților pe locurile distinct alocate se realizează de către Comisia de admitere județeană/a municipiului București. Elevii cu cerințe educaționale speciale din învățământul special și de masă, care au absolvit clasa a VIII-a, vor putea depune, în perioada 30 iunie – 5 iulie, la Comisia de admitere județeană/Comisia Read more…

Studiu: Fiabilitatea implanturilor cohleare produse de Cochlear continuă să fie excelentă

Cochlear a publicat recent al 18-lea raport privind fiabilitatea implanturilor cohleare produse de firma australiană, pentru sistemele Cochlear Nucleus începând cu CI22M (lansat în 1985) până la Profile Plus, lansat în 2019. Raportul continuă să indice: Excelenta fiabilitate a implanturilor: 99,81% din implanturile Nucleus funcționează după 6 ani de la implantare, iar după 15 ani de la implantare, 99,0% dintre implanturi sunt funcționale; Cochlear rămâne lider mondial de piață, cu 414.000 pacienți implantați cu soluțiile sale pentru auz. În Statele Unite a fost măsurată și fiabilitatea procesoarelor de sunet, prin raportarea lunară între numărul total de procesoare defecte primite în Read more…

Dicționar: Incluziunea

Incluziunea în sensul larg al termenului este „setul de măsuri și acțiuni multidimensionale din domeniile protecției sociale, ocupării forței de muncă, locuirii, educației, sănătății, informării și comunicării, mobilității, securității, justiției și culturii, destinate combaterii excluziunii sociale”. În ceea ce privește incluziunea în educație se referă la faptul că „oricine, indiferent de deficienţa sa sau de dificultăţile pe care le întâmpină în învăţare, trebuie tratat ca un membru al societăţii, iar diversele servicii speciale de care are nevoie, trebuie furnizate în cadrul serviciilor sociale, educaţionale, medicale şi celelalte servicii puse la dispoziţia tuturor membrilor societăţii” (ap. Popovici D., 1999). Astfel, incluziunea Read more…

„Școala online” – un abuz și o încălcare a dreptului copilului cu C.E.S. la educație de calitate

Ieri am remis ministerului Educației și Cercetării o cerere de revocare a Ordinului M.E.C. nr. 4135/2020 prin care părinții sunt obligați să asigure accesul și participarea elevului la activitățile de „învățare on-line”, iar elevii, obligați să participe la activitățile de „învățare on-line” stabilite de unitatea de învățământ. Cererea, care constituie procedura prealabilă contestării în instanța de contencios administrativ, e un document plicticos și rigorist, scris în limba de lemn pe care o vorbesc autoritățile și instanțele. Cine dorește îl poate accesa integral aici. Deși am particularizat pentru a-mi demonstra interesul juridic ca părinte, este evident că problema nu mă privește doar Read more…

VIDEO Vreau să aud. Mă poți auzi?

Pentru a sărbători Ziua Internațională a Implantului Cohlear pe 25 februarie 2020, asociațiile de utilizatori de IC reuniți în EURO-CIU (eurociu.eu) au dorit să-și facă vocea auzită, tare și clar: Vreau să aud. Mă poți auzi? Mesajul lor a fost comunicat prin intermediul a două videoclipuri care arată persoane complet integrate în viața școlară și profesională mulțumită implanturilor cohleare. Primul videoclip, „Școala”, prezintă o fată de 10 ani, diagnosticată timpuriu, implantată cohlear bilateral simultan la vârsta de 9 luni și reabilitată ulterior. Fata aude și vorbește normal, se descurcă foarte bine la școală și nu are nevoie de profesori de Read more…

Semnal: copiii cu dizabilități și sectorul non-profit furnizor de servicii sociale, în pericol

În România sunt aproximativ 70.000 de copii cu dizabilități neinstituționalizați, mulți cu handicapuri permanente, care necesită terapii recuperatorii, tratament medicamentos prelungit și sprijin constant. Din păcate, situația de blocaj cvasitotal în care ne aflăm de mai bine de o lună a dus și la suspendarea activităților terapeutice de recuperare, accentuând impactul negativ pe care auto-izolarea și stresul aferent stării de urgență îl au oricum asupra copiilor cu dizabilități. Există terapeuți și părinți care au găsit soluții de comunicare urgentă la distanță, însă aceasta nu este nici pe departe potrivită și nu poate dura. Activitatea terapeutică se bazează pe o relație Read more…