VIDEO Jim Patrick (cercetător-șef la Cochlear) și Graeme Clark

Profesorul Graeme Clark, inventatorul implantului cohlear multi-canal (articole în limba română aici) nu a străbătut singur drumul al cărui pionier a fost. Jim Patrick este unul dintre colegii și tovarășii de muncă. Jim a fost primul angajat al companiei care astăzi este liderul global în domeniul soluțiilor de auz implantabile. În anii 1970, Jim era radioamator pasionat și totodată doctorand în sisteme de comunicații și transmisie de date pentru liniile telefonice. Atunci a aflat despre noile proiecte de cercetare al Universității din Melbourne pe tema „urechilor bionice”. Profesorul Clark știa că asemenea cercetări nu fuseseră făcute niciodată înainte și avea Read more…

„Vreau să ‘repar’ urechi”. Povestea implantului cohlear spusă de inventator

Când profesorul australian Graeme Clark, inventatorul implantului cohlear multicanal, reflectă asupra muncii sale de o viață, atenția nu i se concentrează asupra realizărilor – și nici chiar asupra tehnologiei. Accentul său rămâne ferm pe importanța conexiunii inter-umane și pe modul în care munca sa a ajutat oamenii de toate vârstele să rămână în legătură unii cu ceilalți. „Când mă gândesc la implant și la ce face acesta … le-a permis adulților să comunice între ei, scoțându-i din singurătate, din izolare și din depresie. Și a avut un efect dramatic asupra copiilor, care sunt capabili să comunice cu colegii lor și Read more…

My hearing challenge (e-book)

Hearing impairment is still all too often located in a world of ‘shame’. Hearing aids are synonymous with ‘old’ and a cochlear implant is synonymous with ‘deaf and dumb’. I have experienced this all too often since I have been hard of hearing. Of course, this is not true and I would like to change this. The number of people with hearing problems is increasing significantly, but on average, people only choose a solution after about seven years. It is high time to tell a positive story about hearing loss. By showing that solutions do exist and that you can Read more…

Invitație la descoperire: Amprenta Sunetului – un film de și despre adolescenții hipoacuzici din România

Mediu metrajul „Amprenta Sunetului” (VarCultural, 2021, 38 min) este o invitație la descoperire, empatie și cunoaștere – o producţie ce reflectă chintesența unui proiect dedicat adolescenților și preadolescenților hipoacuzici (purtători de implant cohlear/proteze auditive) din România. Construcția proiectului are un puternic caracter de unicitate și originalitate atât pe plan național cât și internațional. Timp de 15 săptămâni, 29 de tineri au fost provocați, prin intermediul atelierelor on-line bazate pe arte vizuale (desen, film, fotografie), tehnici de terapie prin joc și dramaterapie, să-și descopere și să-și valorifice resursele interioare, generând viziuni și creații proprii. Într-o abordare sensibilă şi multidimensională, gândit ca Read more…

CHILDREN’S COCHLEAR IMPLANT ADVOCACY: Implications of the World Report on Hearing, 2021

Sue Archbold PhD, Hon LLD; Prof Brian Lamb OBE – www.ciicanet.org   „Cochlear implant is one of the most successful of all neural prostheses developed to date” (WRH, page 100) SUMMARY The World Report on Hearing (WRH) 2021, for the first time provides evidence for and recognises: The impact of hearing loss and deafness in babies, children and young people on spoken language, social and emotional and educational development The financial impact of hearing loss and deafness in children to society and individual The effectiveness, including cost-effectiveness, of today’s hearing technologies, including specifically cochlear implants The variability in access to cochlear implantation Read more…

Codul accesibilizării pentru persoanele cu handicap – deocamdată, discuții la Parlament

Preşedintele Senatului, Anca Dragu, afirmă că România are nevoie de „codul accesibilizării, un set integrat de legi care să ofere instrumente de aplicare a Convenţiei ONU privind drepturile persoanelor cu dizabilităţi”, anunţând că a primit o iniţiativă concretă în acest sens, urmând a fi constituit un grup de lucru la nivelul Parlamentului care să construiască acest cod. „Drama prin care trec persoanele cu dizabilităţi, lupta lor pentru a duce o viaţă normală, nevoia acestora de fi înţeleşi şi ajutaţi – toate acestea sunt greu de conştientizat şi de pus în cuvinte. Societatea resimte trei decenii de ignoranţă pentru această categorie Read more…

Accesul copiilor și tinerilor cu dizabilități și/sau cerințe educaționale speciale (CES) la o educație incluzivă de calitate în comunitate

Extras din Stategia națională privind drepturile persoanelor cu dizabilități 2021-2027 – cap. 9.6 EDUCAȚIE Obiectiv general: Accesul copiilor și tinerilor cu dizabilități și/sau cerințe educaționale speciale (CES) la o educație incluzivă de calitate în comunitate, în condiții de egalitate cu ceilalți elevi, astfel încât să își poată atinge potențialul lor maxim de dezvoltare. Acest lucru este esențial unei participări școlare de calitate a copiilor cu dizabilități, pentru a obține abilități și cunoștințe necesare pentru o viață independentă și împlinită. Toate acestea aduc beneficii întregii societăți, prin întărirea legăturilor de solidaritate între membrii ei, dar și prin valorificarea potențialului fiecărei persoane. Read more…

Terapia prin neurofeedback

Terapia prin neurofeedback*, numită și biofeedback EEG, este o metodă de ultimă oră, non-invazivă de a învăța creierul să funcționeze mai echilibrat, mai sănătos. Este o modalitate simplă și plăcută de învățare care poate ajuta la schimbarea modului în care creierul produce și distribuie energia sa. Creierul emite patru așa numite benzi de frecvențe, Alfa, Beta, Delta, Teta. Aceste benzi de frecvență ne spun ce parte a creierului este activă și care frecvență ar trebui folosită de creier pentru realizarea unei anumite sarcini. În timpul activităților normale zilnice, de exemplu calculul resurselor financiare personale sau pentru un elev realizarea unei Read more…

Grădinița pentru deficienți de auz s-a redeschis. Întrebările rămân

De ieri, copiii cu hipoacuzie sunt din nou la grădi – unica, reamintim, grădiniță mixtă de acest tip din țară. Dar… rămân deschise în continuare multe întrebări. Cum a fost posibil să apară un raport de expertiză conform căruia clădirea grădiniței era în pericol de prăbușire, când clădirea arată impecabil? De ce a stat expertiza aproape doi ani într-un sertar, fără să se urmeze pașii procedurali solicitați de lege și fără ca nimeni să aibă cunoștință de ea? De ce nu s-au urmat căile administrative legale pentru comunicarea ei către grădiniță, în martie 2021? De ce au stat aproape două Read more…

Pentru prima dată, elevii cu cerințe educaționale speciale au locuri speciale la admiterea în licee, școli profesionale și universități

  Pentru prima dată în România există locuri dedicate elevilor cu cerințe educaționale speciale, în liceele din toată țara. În februarie 2020, Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării (CNCD) recomanda ca elevii cu cerințe educaționale speciale trebuie să aibă locuri speciale în licee, școli profesionale și universități, la admitere, pe modelul celor alocate „romilor” și copiilor din Republica Moldova (edupedu.ro). Inițiatoarea plângerii către CNCD motiva că măsura ar fi „un ajutor semnificativ pentru cei care au anumite abilități într-un domeniu, dar abilități deficitare pe alt domeniu și nu vor mai fi obligați, de exemplu, să aibă nota 6 la română la Read more…