Invitație la descoperire: Amprenta Sunetului – un film de și despre adolescenții hipoacuzici din România

Mediu metrajul „Amprenta Sunetului” (VarCultural, 2021, 38 min) este o invitație la descoperire, empatie și cunoaștere – o producţie ce reflectă chintesența unui proiect dedicat adolescenților și preadolescenților hipoacuzici (purtători de implant cohlear/proteze auditive) din România. Construcția proiectului are un puternic caracter de unicitate și originalitate atât pe plan național cât și internațional. Timp de 15 săptămâni, 29 de tineri au fost provocați, prin intermediul atelierelor on-line bazate pe arte vizuale (desen, film, fotografie), tehnici de terapie prin joc și dramaterapie, să-și descopere și să-și valorifice resursele interioare, generând viziuni și creații proprii. Într-o abordare sensibilă şi multidimensională, gândit ca Read more…

CHILDREN’S COCHLEAR IMPLANT ADVOCACY: Implications of the World Report on Hearing, 2021

Sue Archbold PhD, Hon LLD; Prof Brian Lamb OBE – www.ciicanet.org   „Cochlear implant is one of the most successful of all neural prostheses developed to date” (WRH, page 100) SUMMARY The World Report on Hearing (WRH) 2021, for the first time provides evidence for and recognises: The impact of hearing loss and deafness in babies, children and young people on spoken language, social and emotional and educational development The financial impact of hearing loss and deafness in children to society and individual The effectiveness, including cost-effectiveness, of today’s hearing technologies, including specifically cochlear implants The variability in access to cochlear implantation Read more…

Codul accesibilizării pentru persoanele cu handicap – deocamdată, discuții la Parlament

Preşedintele Senatului, Anca Dragu, afirmă că România are nevoie de „codul accesibilizării, un set integrat de legi care să ofere instrumente de aplicare a Convenţiei ONU privind drepturile persoanelor cu dizabilităţi”, anunţând că a primit o iniţiativă concretă în acest sens, urmând a fi constituit un grup de lucru la nivelul Parlamentului care să construiască acest cod. „Drama prin care trec persoanele cu dizabilităţi, lupta lor pentru a duce o viaţă normală, nevoia acestora de fi înţeleşi şi ajutaţi – toate acestea sunt greu de conştientizat şi de pus în cuvinte. Societatea resimte trei decenii de ignoranţă pentru această categorie Read more…

Accesul copiilor și tinerilor cu dizabilități și/sau cerințe educaționale speciale (CES) la o educație incluzivă de calitate în comunitate

Extras din Stategia națională privind drepturile persoanelor cu dizabilități 2021-2027 – cap. 9.6 EDUCAȚIE Obiectiv general: Accesul copiilor și tinerilor cu dizabilități și/sau cerințe educaționale speciale (CES) la o educație incluzivă de calitate în comunitate, în condiții de egalitate cu ceilalți elevi, astfel încât să își poată atinge potențialul lor maxim de dezvoltare. Acest lucru este esențial unei participări școlare de calitate a copiilor cu dizabilități, pentru a obține abilități și cunoștințe necesare pentru o viață independentă și împlinită. Toate acestea aduc beneficii întregii societăți, prin întărirea legăturilor de solidaritate între membrii ei, dar și prin valorificarea potențialului fiecărei persoane. Read more…

Terapia prin neurofeedback

Terapia prin neurofeedback*, numită și biofeedback EEG, este o metodă de ultimă oră, non-invazivă de a învăța creierul să funcționeze mai echilibrat, mai sănătos. Este o modalitate simplă și plăcută de învățare care poate ajuta la schimbarea modului în care creierul produce și distribuie energia sa. Creierul emite patru așa numite benzi de frecvențe, Alfa, Beta, Delta, Teta. Aceste benzi de frecvență ne spun ce parte a creierului este activă și care frecvență ar trebui folosită de creier pentru realizarea unei anumite sarcini. În timpul activităților normale zilnice, de exemplu calculul resurselor financiare personale sau pentru un elev realizarea unei Read more…

Grădinița pentru deficienți de auz s-a redeschis. Întrebările rămân

De ieri, copiii cu hipoacuzie sunt din nou la grădi – unica, reamintim, grădiniță mixtă de acest tip din țară. Dar… rămân deschise în continuare multe întrebări. Cum a fost posibil să apară un raport de expertiză conform căruia clădirea grădiniței era în pericol de prăbușire, când clădirea arată impecabil? De ce a stat expertiza aproape doi ani într-un sertar, fără să se urmeze pașii procedurali solicitați de lege și fără ca nimeni să aibă cunoștință de ea? De ce nu s-au urmat căile administrative legale pentru comunicarea ei către grădiniță, în martie 2021? De ce au stat aproape două Read more…

Pentru prima dată, elevii cu cerințe educaționale speciale au locuri speciale la admiterea în licee, școli profesionale și universități

  Pentru prima dată în România există locuri dedicate elevilor cu cerințe educaționale speciale, în liceele din toată țara. În februarie 2020, Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării (CNCD) recomanda ca elevii cu cerințe educaționale speciale trebuie să aibă locuri speciale în licee, școli profesionale și universități, la admitere, pe modelul celor alocate „romilor” și copiilor din Republica Moldova (edupedu.ro). Inițiatoarea plângerii către CNCD motiva că măsura ar fi „un ajutor semnificativ pentru cei care au anumite abilități într-un domeniu, dar abilități deficitare pe alt domeniu și nu vor mai fi obligați, de exemplu, să aibă nota 6 la română la Read more…

Câte persoane cu dizabilități trăiesc în România?

Conform datelor Eurostat, în România, aproximativ un sfert din populația cu vârsta peste 15 ani prezintă dizabilități.  Dizabilitatea este măsurată prin corelare cu așa-numitul concept de limitare a activității generale, utilizat de Eurostat: „limitare a activității pe care persoanele o fac de obicei, ca urmare a problemelor de sănătate apărute cel puțin în ultimele șase luni.” În acest context, persoanele cu limitări severe ale activității reprezintă 6% din populație (1,2 milioane persoane). La 31 decembrie 2019, numărul total de persoane cu dizabilităţi comunicat Autorităţii Naţionale pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilităţi, Copii si Adopţii (ANDPDCA) prin direcţiile generale de asistenţă socială Read more…

Un pas mai aproape de întoarcerea la grădiniță pentru copiii cu deficiențe de auz: Contraexpertiza clădirii în care funcționează Grădinița nr. 65 contrazice încadrarea în gradul I risc seismic

Avem bucuria să vă informăm că inițiativa noastră de strângere de fonduri pentru sprijinirea Grădiniței 65 s-a încheiat cu succes: astăzi, 27 aprilie, Grădinița 65 a recepționat raportul de expertiză pe care l-a solicitat și a putut achita integral factura (deloc ieftin: 18.000 lei!) Documentul primit azi confirmă ceea ce am bănuit și sperat: că raportul anterior, realizat de Primăria Sectorului 1 și care încadra clădirea în clasa de risc seismic I (RsI), este eronat. Dacă eroarea a fost intenționată sau a fost cauzată doar de nepriceperea expertului Primăriei… rămâne de văzut. Cităm din raportul actual: Expertul incadreaza cladirea existenta Read more…

Niciodată nu e prea târziu să auzi

Italianul Alberto Rossi și-a pierdut auzul la vârsta de 21 de ani din cauza unui medicament pentru tuberculoza pulmonară, care s-a dovedit ototoxic. Timp de peste o jumătate de secol a trăit astfel, fără a putea folosi niciun dispozitiv ajutător. Însă, la 80 de ani, el a luat decizia îndrăzneață de a solicita un implant cohlear. Iar acesta i-a redeschis lumea sunetelor. La vârsta la care și-a pierdut auzul, Alberto nu folosise niciodată telefonul sau televizorul. Astăzi, el folosește implantul cohlear (de la Oticon Medical) pentru a vorbi la telefon și a auzi ceea ce vede la televizor. De asemenea, Read more…